Diner Lunch

Zoete aardappel falafel

Zoete aardappel falafel

Falafel is waarschijnlijk de meest bekende ‘vleesvervanger’. In de winkel zijn er verschillende soorten te krijgen, maar het is ook heel simpel om zelf te maken, zoals dit recept. Deze zoete aardappel falafel is een heerlijke variatie op de standaard falafel. Ik vind het heerlijk om de falafel in een pitabroodje te doen met een lekker frisse zelfgemaakte tzatziki saus, maar je kunt het ook op veel andere manieren verwerken, zoals in een falafel salade of een lekkere buddha bowl. Hoe je het ook het liefste eet, de zoete aardappel falafel is zeker een aanrader. Lekker als lunch, maar ook ideaal voor een avondmaaltijd.

Let’s make some falafels!

Ingrediënten
voor 2 personen
– 3 – 4 volkoren pitabroodjes
– 2 handjes sla
– handje tomaatjes
– 1 avocado
– 2 el hummus

voor de falafel (12 stuks)
– 1 kleine zoete aardappel
– 55 gram gedroogde kikkererwten
– 20 gram kikkererwten meel
– 1 teentje knoflook
– 1 tl gemalen komijn
– handje verse koriander
– handje verse peterselie
– snuf paprikapoeder

voor vegan tzatziki
– 100 gram soja kwark
– 1/3 komkommer
– 1 teentje knoflook
– 1 el citroensap

Bereiding
1. Doe de kikkererwten in een bakje met ruim water. Laat dit een nacht in de koelkast staan

Verwarm de oven voor op 200 graden
2. Prik een aantal keer met een vork in de zoete aardappel en pof deze in de oven voor circa 50 – 60 minuten totdat deze zacht en gaar is (afhankelijk van de grootte van je zoete aardappel). Laat daarna afkoelen
3. Spoel de kikkererwten af en laat uitlekken. Doe deze vervolgens in een blender of keukenmachine en maal deze grof tot fijn, afhankelijk van je persoonlijk voorkeur
4. Rasp het teentje knoflook fijn en snijd ook de peterselie en koriander fijn
5. Prak in een kom de binnenkant van de zoete aardappel fijn en voeg hier de gemalen kikkererwten aan toe samen met het teentje knoflook, kikkererwten meel, peterselie, koriander, komijn en paprikapoeder. Meng dit tot een samenhangend geheel en breng op smaak met peper en zout
6. Zet het falafel deeg voor minimaal 30 minuten in de koelkast om op te laten stijven
7. Vorm 12 kleine balletjes van het deeg en druk deze een beetje plat
8. Leg de falafel op een bakplaat met bakpapier en besmeer met een beetje olie. Bak in de oven voor 30 minuten en draai halverwege een keer om
Optioneel is om de falafel in de pan te bakken. Verwarm dan een pan op het vuur met een scheutje olie en bak de falafel aan beide kanten goudbruin

9. Maak ondertussen de tzatziki. Rasp hiervoor de komkommer grof en doe deze in een schone theedoek. Knijp zoveel mogelijk vocht eruit en doe in een schaaltje
10. Rasp ook het teentje knoflook fijn en voeg dit toe aan de komkommer, samen met de soja kwark en citroensap. Breng op smaak met peper en zout

11. Vul de pitabroodjes met een laagje hummus, wat sla, plakjes avocado, tomaatjes, de falafel en maak af met de tzatziki

Zoete aardappel falafel

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *